Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ρυθμίζοντας σωστά τη σέλα του ποδηλάτου μας

Κείμενο: Μάξιμος Κανελλίας
Η σέλα είναι το εξάρτημα του ποδηλάτου με τη μεγαλύτερη ίσως βαρύτητα στην άνεση και γενικά στην ευχάριστη ποδηλατική μας εμπειρία. Ανεξάρτητα από το πού κάνετε ποδήλατο-καθημερινές μετακινήσεις, βόλτες στο βουνό ή στην άσφαλτο- θα πρέπει να είναι το ποδήλατο σωστά ρυθμισμένο στα μέτρα σας. Αρχίζοντας όμως από τη σέλα, ας δούμε λίγα απλά πράγματα που θα πρέπει να γνωρίζουμε.
Στην αγορά κυκλοφορούν πάρα πολλά μοντέλα σέλας και με ποικίλα χαρακτηριστικά. Κυρίως σώμα απο ανθρακονήματα, ράγες από τιτάνιο ή ατσάλι (πολλές φορές μάλιστα και ράγες απο carbon) και με επένδυση άλλες φορές περισσότερη και άλλες λιγότερη. Όλα αυτά στο βωμό των γραμμαρίων και των εξωτικών κατασκευών.



Σέλλες

Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε ότι τα φαινόμενα απατούν. Και αυτό επειδή η άνεση που μας παρέχει μια σέλα δέν είναι πάντα συνάρτηση του πάχους της επένδυσης που έχει. Παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο.

  • Βάρος: Ένας αναβάτης 65κιλών θα βρεί αναπαυτική μια σέλα που κάποιος άλλος 90κιλών θα φοβόταν να κάτσει επάνω.
  • Υλικά κατασκευής: Ράγες από τιτάνιο, ατσάλι και ανθρακονήματα όπως και το υλικό κατασκευής του σώματος της ανάρτησης έχουν διαφορετικές μηχανικές ιδιότητες και συνεπώς δίνουν πολύ διαφορετική αίσθηση κατά τη διάρκεια της βόλτας.
  • Σχισμή: Τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει σέλλες με ειδική σχισμή στην επιφάνεια τους για να μη δέχετε πίεση η περιοχή του προστάτη.
  • Διαστάσεις σέλας: Οι διαστάσεις της σέλας παίζουν και αυτές σημαντικό ρόλο. Πάρα πολλές εταιρίες πλέον διαθέτουν μοντέλα με διαφορετικές διαστάσεις για να ταιριάξουν όλοι οι σωματότυποι.


Ρυθμίσεις

Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι η σέλα μας ρυθμίζεται κατά τον διαμήκη άξονα και κατά τον κάθετο άξονα. Αυτό σημαίνει ότι δέν σηκώνουμε απλώς τη σέλα στο "σωστό" ύψος και τελειώσαμε. Εξίσου σημαντική είναι και ρύθμιση στο αποκαλούμενο "εμπρός-πίσω" ενώ σίγουρα δεν θα πρέπει να παραλείψουμε την κλίση που θα δώσουμε στη σέλα μας.

Έχοντας φορέσει τα ποδηλατικά μας παπούτσια καβαλάμε το ποδήλατο και κάνουμε ανάποδα πετάλι μέχρι να φτάσει το μπράτσο του δισκοβραχίονα να είναι κάθετο με το έδαφος. Τότε πατάμε με το πίσω μέρος του πέλματος (την φτέρνα) το πετάλι και κοιτάμε να είναι το πόδι εντελώς τεντωμένο.

Θα πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί καθώς χαμηλότερη ή υψηλότερη θέση θα προκαλέσει πόνους σε γόνατα και κλειδώσεις και πόνους στην περιοχή του καβάλου και του προστάτη αντίστοιχα.

Ασφαλίζουμε το λαιμό σέλας σε αυτή τη θέση καθώς έχουμε τελειώσει με τη ρύθμιση του κάθετου άξονα. Επόμενο βήμα είναι να δούμε το "εμπρός-πίσω". Για ακόμα μια φορά θα κάνουμε ανάποδα πετάλι μέχρι να είναι ο δισκοβραχίονας παράλληλος με το έδαφος και να κοιτάζει προς το εμπρόσθιο μέρος του ποδηλάτου. Εδώ θα πρέπει να μετακινηθεί η σέλα με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε εάν υποθέσουμε οτι τραβάμε μια κάθετη νοητή γραμμή από το γόνατο μας, αυτή να περνάει από τον άξονα του πεταλιού. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι άμεσα συνδεδεμένη με το πόσο άνετα θα είμαστε στην θέση οδήγησης μας. Ρυθμίστε τη σέλα σε τέτοια θέση ώστε πέρα από τη νοητή κάθετη γραμμή να είστε άνετα όταν κρατάτε το τιμόνι και να μην ασκείτε μεγάλη πίεση στα χέρια σας.

Ασφαλίζοντας τη σέλα σε αυτή τη θέση δέν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχάσουμε την κλίση της σέλας. Μπορεί να κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας πολύ όμορφης και άνετης βόλτας και μιας βόλτας με πολλούς πόνους ειδικά στην περιοχή του προστάτη. Ξεκινάμε τοποθετώντας τη σέλα απολύτως παράλληλα με το έδαφος. Από εκεί και πέρα βλέπουμε εάν νιώθουμε κάποια ενόχληση και αναλόγως "παίζουμε" με την κλίση. Συνηθίζεται οι άντρες να έχουν το εμπρόσθιο μέρος της σέλας ελαφρώς ανεβασμένο ενώ οι γυναίκες ακριβώς το αντίθετο.

Παρακάτω θα δούμε μερικές από τις συνηθέστερες ενοχλήσεις που νιώθει κάποιος όταν δέν είναι σωστά καθισμένος επάνω στο ποδήλατο.

  • Πολύ ψηλά τοποθετημένη σέλα θα προκαλέσει πόνους στο οπίσθιο μέρος του γόνατου.
  • Πολύ ψηλά τοποθετημένη σέλα θα προκαλέσει πόνους στην περιοχή του καβάλου ενώ οι γλουτοί θα κουνιούνται ακατάπαυστα πράγμα αρκετά ενοχλητικό μετά από λίγα χιλιόμετρα.
  • Πολύ χαμηλά η πολύ εμπρός τοποθετημένη σέλα θα προκαλέσει πόνους στο εμπρόσθιο μέρος του γόνατου.
Η ρύθμιση της σέλας του είναι κάτι που δεν γίνεται αμέσως. Θα χρειαστείτε κάμποσες βόλτες μέχρι να καταλήξετε στην ιδανική θέση οδήγησης, δεδομένου ότι όλοι οι άνθρωποι δέν είναι ίδιοι και βέβαια δέν υπάρχει απόλυτη συμμετρία στο ανθρώπινο σώμα. Όλα τα παραπάνω είναι βασικές συμβουλές πάνω στις οποίες θα πρέπει να κινηθείτε προκειμένου να πετύχετε την ιδανική για εσάς θέση επάνω στο ποδήλατο σας.


Καλές βόλτες!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Συναρμολόγηση ποδηλάτου

Εκπαιδευτική εκδρομή μαθητών στο εργοστάσιο κατασκευής των Ελληνικών ποδηλάτων ballistic και clermont

Ακτινολόγηση - Διόρθωση Ζάντας

Ρόδα είναι και στραβώνει! Αλλά μην ανησυχείτε, πριν πάτε στον μάστορα ρίξτε μια ματιά στο βίντεο αυτό και προσπαθήστε το λίγο μόνοι σας!  Δεν χρειάζεται να έχετε κάποιο ιδιαίτερο πτυχίο αλλά υπομονή και θέληση! Δεν είναι τόσο απλό αλλά ούτε και τόσο δύσκολο όσο νομίζετε! 

Ρυθμίσεις ποδηλάτου

Σωστή θέση του αθλητή πάνω στο ποδήλατο   Από τα πιο βασικά πράγματα τη στιγμή που κάποιος πρόκειται να αγοράσει καινούριο ποδήλατο είναι να αγοράσει το κατάλληλο. Εκτός από τους αρκετούς διαφορετικούς τύπους που μπορεί να κυκλοφορούν στην αγορά οι σωστές μετρήσεις σε οποιοδήποτε από αυτά μπορούν να αλλάξουν την δυσάρεστη εικόνα που αφήνει ένα λάθος ποδήλατο σε κάποιον ποδηλάτη. Αρχικά αυτή η νέα θέση μπορεί να δείχνει άβολη, με τα πόδια να αγγίζουν ελάχιστα το έδαφος και τον κορμό σε πλήρη έκταση, ωστόσο έχει αποδειχθεί ότι συμβάλει σημαντικά στην αύξηση της απόδοσης αλλά και στην πολύ σημαντική αποφυγή τραυματισμών ή πόνων.